Pages

Friday, December 16, 2011

Bihun goreng sempoi je....


Assalamualaikum dan selamat petang, petang ni Fie nak kongsikan pasal Bihun goreng biasa je...Bila balik kat kampung ni, lupakan seketika keadaan negeri Selangor....tenangkan jiwa di kampung halaman......seronok juga bila berada di kampung ni, pagi2 Subuh kedengaran laungan azan, kokokan ayam,  kicauan burung2 yang merdu dan angin  sepoi2 bahasa...kadang2 hujan turun dengan lebatnya...jauh dari kesibukan bandar...rasa damai dan tenang sekali...

Jom kita layan masakan ini seketika :


Antara bahan2nya:
  • 1 bungkus bihun  ( direndam dalam air panas seketika n tapis )
  •  5 ulas bawang putih   ( ditumbuk )
  • 2 ulas bawang merah sederhana besar  ( ditumbuk )
  • 3 biji cili padi   ( ditumbuk )
  • sedikit ikan bilis  ( ditumbuk )
  • sedikit daging @ isi ayam
  • sedikit garam dan gula mengikut citarasa
  •  sedikit lada sulah
  •  sedikit kicap  - Fie guna kicap kipas udang manis
  • sedikit sos cili -Fie guna sos cili Life
  •  sedikit sayur - Fie guna bunga kobis
  •  sedikit air
  •  sedikit minyak untuk menumis 
  • Keropok goreng, timun batang dan  bebola ayam Ayamas penambah selera dan hiasan..


Cara membuatnya :
  1.  Panaskan kuali letak sedikit minyak, bila sudah panas masukkan bahan yg ditumbuk tadi seperti bawang putih, bawang merah, ikan bilis dan cili padi ke dalam kuali....kacau biar sedikit garing.
  2.  Masukkan sedikit daging @ ayam ke dalam kuali dan kacau...biarkan seketika sampai empuk.
  3. Masukkan sos cili, kicap, garam dan gula mengikut citarasa.
  4. Kemudian masukkan sedikit air,  kacau lagi.
  5. Selepas itu masukkan bihun yang telah disejat  tadi dan kacau lagi.
  6. Akhir sekali massukkan sayur dan sedikit lada sulah, kacau dan rasa...
  7. Angkat dan selamat untuk dihidangkan.
  8. Selamat mencuba, bihun sempoi je ni....

Tuesday, December 6, 2011

Karipap gulung sardin


Assalamualaikum dan selamat petang...dah berminggu tak update blog.....Fie doakan semua sihat2 walafiat di samping keluarga tersayang...Pagi tadi  Fie terbang balik kampung..rindu pada mama, wan and family...dah lama tak tengok mereka...Al-hamdulillah semua sihat walafiat. Hari ini Fie nak kongsikan kuih karipap gulung sardin...sesuai untuk minum petang dan sarapan pagi..

Antara bahan2nya:
Bahagian A : Inti Sardin

1 tin sardin sederhana besar ( Fie guna Sardin Ayam Brands )
3 ulas bawang putih ( dipotong dadu kecil )
1 ulas bawang besar ( dipotong dadu kecil )
2 sudu minyak untuk menumis
1 biji cili besar di mayang
1 biji ubi kentang ( dipotong dadu kecil )
sedikit halia dimayang kecil
sedikit garam dan gula secukup rasa
sedikit air asam jawa @ setengah asam gelugor untuk menghilangkan hanyir ikan sardin.
sedikit air

Caranya :
  1. Masukkan minyak ke dalam kuali dan tumis bawang putih dan bawang besar sampai sedikit garing
  2. Masukkan ikan sardin yang telah dihancurkan ke dalam kuali dan kacau.
  3. Masukkan pula ubi kentang yang dipotong dadu.
  4. Kemudian masukkan cili, halia, asam gelugor, garam dan gula mengikut citarasa dan sedikit air. Kacau dan biarkan seketika sehingga ubi kentang empuk.
  5. Apabila sudah kering bolehlah diangkat dan diletak dalam mangkuk.
                                             Beginilah hasilnya.

    Bahagian B :  Kulit karipap
             
                          secawan marjerin
                          3 cawan gandum
                          sedikit garam
                          sedikit air





    Caranya :
    1. Gandum dicampur dengan marjerin dan sedikit garam.  
    2. Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit dan jangan sampai melekat di tangan
    3. Gaul rata sehingga menjadi doh..
    4. Kemudian buatkan doh bulat2 sebesar telur ayam yg saiz besar.
    5. Tutup doh berkenaan dengan plastik putih.
    6. Biarkan seketika selama 10 minit di dalam peti ais sehingga doh menjadi lembut
    7. Selepas itu, bolehlah dicanai untuk diletakkan inti sardin tadi.
    8. Letak inti sardin ditepi bulatan yang telah dicanai, kemudian bolehlah menggulung sehingga memanjang...tutup inti berkenaan dengan gulungan  karipap.



     

    Selamat Mencuba.




      Saturday, November 26, 2011

      Doa akhir tahun dan awal tahun 1 MUHARRAM 1433H


                                                    Tempat yang dirindui... 

      Assalamualaikum dan selamat menyambut tahun baru 1433Hijrah.

      Doa Akhir Tahun
      Perlu dibaca 3 kali pada penghujung waktu Asar,  sebelum masuk waktu Maghrib.





      Doa Awal Tahun. 
      Perlu dibaca sebanyak 3 kali selepas solat Maghrib.




      Semoga dengan datangnya tahun baru ini akan menambahkan lagi keimanan kita kepada ALLAH S.W.T. Dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki yang berkat untuk ketaatan kepada - NYA...amin.

      Friday, October 7, 2011

      Agar-agar buah nenas dan kelapa laut



          Assalamualaikum dan selamat malam...apa khabar semua? Fie harap semua sihat2 sejahtera ya...Dah berminggu tak bersiaran. Masa begitu cepat berlalu, tiada kesempatan untuk membuka blog sendiri dan menziarahi blog kawan2...kerana sememangnya agak sibuk dengan tugas2 yg perlu dilaksanakan dengan kadar segera....sekarang dah masuk bulan 10, ada 2 bulan lagi untuk menutupi tahun ini, oleh sebab itu le banyak kerja2 yg perlu dibereskan dengan kadar segera...

      Malam ni rasa lapang sikit untuk membuka blog sendiri...kat sini Fie ingin kongsikan resepi agar2 je...al-maklum le keadaan sibuk...masak pun ala kadar je...

      Antara bahan2 nya :
      • 1 bungkus agar2 berbentuk tali (Fie guna yg 15 gram) biasa dalam plastik panjang.
      • 3 cawan air ( untuk rebus agar2 sampai hancur )
      • 1 cawan gula & sehelai daun pandan
      • 2 cawan susu cair FN
      • 1 tin nenas kiub ( ayambrands ) - dibuang airnya
      •  1 tin kelapa laut - dibuang air gulanya
      • sedikit pewarna jika suka  
      * jadi jumlah air semua 5 cawan ( 3 cawan air + 2 cawan susu cair )
      jika tidak suka agar2 tu pejal, boleh lah tambahkan secawan lagi air menjadi 6 cawan.


      Cara membuatnya :

      1. Basuh agar2 tali dan rebus dengan 3 cawan air.
      2.  Pastikan agar2 tadi hancur terlebih dahulu, selepas itu masukkan gula dan daun  pandan, masak sampai gula hancur dengan api sederhana.
      3.  Kemudian, buangkan daun pandan tadi. 
      4. Masukkan pula nenas kiub, kelapa laut dan susu. 
      5. Biarkan seketika, kacau dan tutup api gas.
      6.  Ambil loyang dan tuangkan agar2 tadi ke dalam loyang.
      7.  Fie letak sedikit pewarna hijau dan merah di atas agar2 tu...
      8. Apabila telah sejuk daripada kepanasan, masukkan ke dalam peti ais..Bila dah terlalu sejuk baru sedap untuk di makan.
      9.  Selamat mencuba..






      Tuesday, September 6, 2011

      Selamat Hari Raya buat kawan2 dan semua umat Islam

       
      Kad Raya buat kawan2 semua- ambil lah ya...

      Assalamualaikum dan selamat malam, dah berminggu tak update blog..tak sempat sebab Fie balik kampung bercuti selama satu minggu..cuti raya...rasa sekejap je kat kampung...di kesempatan ini, masih lagi di bulan Syawal...
      Fie dan keluarga nak ucapkan 

      Selamat Hari Raya Aidilfitri
      dan Maaf Zahir Batin 

      buat semua kawan2 dan semua umat Islam yang beragama Islam.. maaf ya jika ada terkasar bahasa, dan apa2 yg menyentuh perasaan...harap dimaafi..
      semoga ceria2 selalu bersama keluarga tersayang...hargai keluarga dan sayangi mereka selama mereka masih ada di dunia ini...tanpa mereka semua, siapalah kita ni..

      Thursday, August 18, 2011

      Puteri Mandi


               Assalamualaikum dan selamat malam, malam ni Fie nak kongsikan resepi kuih Puteri Mandi.....kuih ni berasal dari Pantai Timur...tak tahu le kenapa diberi nama kuih Puteri Mandi ni...agaknya sebab berendam dalam air kot...kuih ni orang tua2 suka makan sebab isinya lembik2 dan berasaskan tepung pulut...setahu Fie kalau suka makan pulut, pipi jadi gebu dan putih macam orang keturunan Siam, sebabnya mereka suka makan pulut...contoh pulut pagi, pulut durian, pulut mangga dan bermacam2 lagi masakan Siam yang berasaskan pulut.
               Malam ni Fie nak kongsikan resepi kuih Puteri Mandi ni...resepi ni adalah dari mama Fie sendiri...di sini Fie coretkan untuk ingatan sendiri juga...bila dah lama tak buat kuih-muih ni..kadang2 ingat2 lupa....pada Mama lah rujukan Fie...hello Mamaku sayang  macam mane ya nak buat kuih ni...mama pun cakap le....he he anak bertuah ni lupa pulak, kan dulu pernah buat...iya lah bila dah banyak2 benda nak fikir kadang2 lupa....
      dulu masa kecil2 Fie ada juga tolong mama buat kuih untuk dijual....kuih raya pun pernah buat...tak pernah beli pun...tapi sekarang nak buat tak sempat...main tunjuk2 je kat kedai...Harapan dan doa Fie moga mama n bapa sihat menjalani ibadah puasa. Tinggal seminggu lagi untuk balik kampung, seronoknya...tak sabar rasanya nak balik peluk mama dan bapa...banyak  cakap le pula.

            Antara bahan2nya:

            Tepung Pulut
      • 3 cawan tepung pulut
      • Sedikit air untuk jadikan doh
      • pewarna kuning dan hijau

      Cara membuatnya:

      1. Ambil tepung pulut dan masukkan sedikit demi sedikit air, uli sampai jadi doh dan tidak melekat di tangan.
      2. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian dan masukkan pewarna kuning dan hijau. Uli lagi sampai jadi doh yang cantik. Kalau perlu letak sedikit air.
      3. Kemudian bentukkan doh sebesar guli & tekan ditengahnya supaya menjadi leper sedikit.
      4. Panaskan air di dalam periuk. Apabila air sudah mendidih, masukkan doh yang telah siap dibentuk tadi.
      5. Apabila doh tadi sudah terapung, kemudian  angkat  dan masukkan ke dalam mangkuk yang berisi air. 
       
      Kuih Puteri yang telah siap direbuskan, ini di masukkan ke dalam air seketika agar tidak melekat antara satu sama lain.


           Untuk kuahnya:
      • 2 senduk gula ( Fie letak 1 senduk kecil je gula)
      • Sedikit air untuk kuah
      • Daun pandan 2 helai
      • secubit garam
      • 1/2 biji kelapa mesin putih @ kelapa yang isinya muda diparut lagi sedap
      • sedikit gula Melaka @ nisan.(jika ingin kuahnya warna sedikit coklat )
      Cara membuat :
      1. Ambil periuk yang lain, kemudian panaskan air, masukkan gula, secubit garam, daun pandan dan kelapa mesin yang putih. Masakkan kuah sampai mendidih.
      2. Apabila sudah mendidih, masukkan kesemua puteri mandi tadi selepas ditapis air rendamannya dan kacau biar sebati.Biarkan seketika sehingga mendidih.
      3. Angkat dan boleh dihidangkan.
      4. Lagi sedap dimakan, jika dimasukkan ke dalam peti ais dahulu...bila dah sejuk baru di makan.
      5. Selamat mencuba.











      Sunday, August 14, 2011

      Kelebihan Solat Sunat Terawih

       

      Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

      Diriwayatkan oleh Saiyidina Ali (r.a.) daripada Rasulullah S.A.W., sebagai jawapan dari pertanyaan sahabat-sahabat Nabi S.A.W. tentang fadhilat (kelebihan)  solat sunat terawih  pada bulan Ramadan: 

      Malam 1 - keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama sepertimana ia baru dilahirkan, mendapat keampunan dari Allah.
      Malam 2 - diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang sembahyang terawih serta kedua ibu bapanya (sekiranya mereka orang beriman). 
      Malam 3 - berseru Malaikat di bawah ‘Arash supaya kami meneruskan sembahyang terawih terus menerus semoga Allah mengampunkan dosa engkau.
      Malam 4 - memperolehi pahala ia sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan AL-Quran.
      Malam 5 - Allah kurniakan baginya pahala seumpama orang sembahyang di Masjidilharam, Masjid Madinah dan Masjidil Aqsa. 
      Malam 6 - Allah kurniakan pahala kepadanya pahala Malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul Ma’mur (70 ribu Malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah-tanah mendoakan supaya Allah mengampunkan dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang terawih pada malam ini.
      Malam 7 - Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa serta menolong Nabi ‘Alaihissalam menentang musuh ketatnya Fir’aun dan Hamman. 
      Malam 8 - Allah mengurniakan pahala orang sembahyang terawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Allah Ibrahim ‘Alaihissalam. 
      Malam 9 - Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W. 
      Malam 10 - Allah swt mengurniakan kepadanya kebaikan di dunia dan di akhirat. 
      Malam 11 - Keluar ia daripada dunia (mati) bersih daripada dosa seperti ia baru dilahirkan.
      Malam 12 - Datang ia pada hari Qiamat dengan muka yang bercahaya (cahaya ibadatnya).
      Malam 13 - Datang ia pada hari Qiamat dalam aman sentosa daripada tiap-tiap kejahatan dan keburukan. 
      Malam 14 - Datang Malaikat menyaksikan ia bersembahyang terawih, serta Allah tiada menyesatkannya pada hari Qiamat.
       Malam 15 - Semua Malaikat yang menanggung ‘Arasy, Kursi, 
      berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya. 

      Malam 16 - Allah swt tuliskan baginya terlepas daripada neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga. 

      Malam 17 - Allah kurniakan orang yang bertarawih pahalanya pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi. 

      Malam 18 - Seru Malaikat: Hai Hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha kepada engkau dan ibu bapa engkau (yang masih hidup atau mati). 

      Malam 19 - Allah swt tinggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus. 

      Malam 20 - Allah kurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang solihin. 

      Malam 21 - Allah binakan sebuah istana dalam Syurga daripada Nur. 

      Malam 22 - Datang ia pada hari Qiamat aman daripada tiap-tiap dukacita dan kerisauan (tidaklah dalam keadaan huru hara di Padang Mahsyar). 

      Malam 23 - Allah swt binakan kepadanya sebuah bandar di dalam Syurga daripada Nur. 

      Malam 24 - Allah bukakan peluang 24 doa yang mustajab bagi orang berterawih malam ini, (elok sekali berdoa ketika dalam sujud). 

      Malam 25 - Allah Taala angkatkan daripadanya siksa kubur. 

      Malam 26 - Allah kurniakan kepada orang bertarawih pahala pada malam ini seumpama 40 tahun ibadat.

      Malam 27 - Allah kurniakan kepada orang bertarawih pahala pada malam ini ketangkasan melintas atas titian Siratulmustaqim seperti kilat menyambar. 

      Malam 28 - Allah swt kurniakan kepadanya 1000 darjat di akhirat. 

      Malam 29 - Allah swt kurniakan kepadanya pahala 1000 kali haji yang mabrur. 

      Malam 30 - Allah swt beri penghormatan kepada orang berterawih pada malam terakhir ini yang teristimewa sekali, lalu berfirman: “Hai hambaKu: makanlah segala jenis buah-buahan yang engkau ingini hendak makan di dalam syurga, dan mandilah engkau daripada air syurga yang bernama Salsabila, serta minumlah air daripada telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad S.A.W. yang bernama ‘Al-Kauthar’”.

       
      Solat Terawih di Mekah...tempat  yang rindu untuk ku kunjungi..insyaallah.
      Selamat Beramal.

      Friday, August 12, 2011

      Nasi Kerabu Bunga Telang lagi


      Nasi Kerabu yang sudah siap untuk dimakan.

      Assalamualaikum dan selamat petang, apa khabar semua? Fie harap semua sihat di samping insan2 tersayang....sudah 11 hari ya kita berpuasa....tak lama lagi dah nak bercuti dan balik raya...seronoknya balik kampung nanti...tak sabar rasanya nak balik kampung...
      Hari ni Fie nak kongsikan masakan nasi Kerabu Bunga Telang...ulang tayang masakan ni...Fie masak semalam untuk berbuka puasa..
      ...thn lepas Fie dah masukkan resepi ni...nanti intai2 le kat blog ni ya..untuk mengetahui resepi  ini sila klik 
      di sini.  





                                                                 Nasi yang siap di masak

                                                
                                             
                                                                          Bunga Telang
                                                 

             Ulam-ulaman ( timun batang, daun kesum, daun serai kayu, kacag botol, limau nipis dan kacang panjang.


      Sambal kelapa nasi kerabu



      Kuah Tumis



      Budu - penambah selera


                   
                                                            Air lada- penambah selera


      Kalau makan nasi kerabu tak sedap jika tak ada Keropok ikan



       Ikan celup tepung


      Sedap juga makan nasi kerabu dengan ikan masin, telur masin, daging goreng, daging bakar, ayam bakar dan  ayam goreng..

      Selamat mencuba dan selamat berbuka puasa.











      Wednesday, August 10, 2011

      Butir Nangka -resepi Mamaku

        
            
                  Assalamualaikum dan selamat petang, hari ni Fie ingin kongsikan resepi kuih tradisional dari negeri Cik Siti Wan Kembang.. Kuih ni namanya Butir Nangka...ha ha bukannya biji nangka...tapi dibuat dari beras pulut...yummy2 sedap tau coz dah lama tak makan dan tak sempat2 nak buat...Sempena bulan puasa ni lah boleh buat...masa kecil2 dulu mama Fie selalu buat kuih ni dan Fie pun suka sangat tolong-menolong mama buat kuih ni time gontel2 bentuk menjadi macam biji nangka. Inilah kali pertama Fie buat kuih ni selepas berkahwin, tak sangka suami kata sedap dan dia suka....nanti nak buat lagi dan lagi...
      Jom kita tengok resepinya :

      Antara bahan2nya:

       Bahan A ( untuk Butir Nangka )

      • 250 gram tepung beras pulut ( separuh plastik )
      • sedikit air
      • sedikit kapur makan ( Fie tak letak coz tak suka ) 
      • 20 helai daun pandan ( diblender dengan setengah cawan air dan tapis )
         @ pewarna hijau  jika suka ( Fie tak letak coz tak suka )
      Cara membuat Butir Nangka
      1. Masukkan tepung beras pulut ke dalam mangkuk
      2. Masukkan air daun pandan sedikit demi sedikit sampai tepung jadi doh dan tidak melekat di tangan.
      3. Gontel kecil2 macam biji nangka
      4. Rebus air sampai mendidih, lepas tu masukkan biji nangka tadi yang digontel2
      5. Bila biji nangka tadi sudah naik terapung, itu maknanya sudah masak, dan bolehlah diangkat dan masukkan ke dalam bekas yang berisi air paip untuk rendaman seketika.
       Bahan B ( Kuah putih )
      • santan  dari sebiji kelapa
      • 1 sudu tepung beras ( untuk memekatkan kuah )
      • 2 senduk kecil gula (jika tak suka manis kurangkan )
      • 1 sudu besar halba
      • secubit garam
      • sehelai daun pandan
      1. Bagi membuat  kuahnya pula  masukkan santan, halba, garam, gula, sedikit  tepung beras ke dalam periuk, masaklah sehingga mendidih dan mesti sentiasa dikacau agar kuahnya tidak berketul.
      2. Apabila butir nangka dah siap masak, tapis dan buangkan air rendaman tadi dan bolehlah dicampurkan butir nangka bersama kuahnya.
      3. Biarkan mendidih seketika.
      4. Selepas itu bolehlah dihidangkan..sangat sedap di makan masa suam2  dan letak dalam peti ais pun sedap juga..
      5. Rasa kuih ni lemak2 manis.
      6. Selamat mencuba.



         

      Saturday, August 6, 2011

      Amalan Sedekah (Sehelai baju buat menyapu si air mata)

                                                       Contoh Baju Kurung kanak2 perempuan.

                                                   Contoh Baju Melayu Kanak2 lelaki.

            Assalamualaikum dan selamat pagi semua, semoga semua sihat dan ceria selalu..Pagi tadi selepas Fie tengok siaran Tanyalah Ustaz di TV9, tengok sekejap mengenai nasi Lemak Kopi O... ada satu segmen di dalam Nasi Lemak Kopi O...mengenai derma ini. Terpanggil juga untuk tolong memberitahu di sini mengenai SEHELAI BAJU BUAT MENYAPU SI AIR MATA (Sedih bila mendengar tajuk berkenaan umpama baju tu untuk menyapu si air mata) kerana hidup Fie dulu pun bukan berasal dari keluarga yang senang.

      Ceritanya begini: Ada satu pertubuhan amal bergerak secara sukarelawan bagi mengumpul baju Melayu dan Baju Kurung untuk diserahkan kepada anak2 yatim. ( hanya baju Melayu dan baju kurung je diterima )

      Program ini dinamakan SEHELAI BAJU BUAT MENYAPU SI AIR MATA.

      Motif sasaran ialah sehelai baju hasil sumbangan orang ramai untuk diserahkan kepada anak2 yatim di rumah anak2 yatim.

            Sesiapa yang ingin memberi sedekah pada anak2 yatim mengenai baju raya boleh lah membeli dan poskan ke alamat tertera di bawah...Barang yang diterima hanyalah  Baju Melayu dan baju kurung yang baru dibeli. Bukan baju terpakai. Lagi banyak lagi bagus. Pihak berkenaan tidak memerlukan wang...Baju berkenaan akan diagihkan ke rumah anak2 yatim  iaitu lebih 30 buah rumah anak yatim di beberapa negeri di Semenanjung Malaysia.

            Jika kita ingin membuat amalan sedekah, bulan Ramadhan adalah bulan berkat, pahala berganda tidak seperti bulan2 lain., rebutlah peluang ini dan anggaplah mungkin ini Ramadhan terakhir untuk kita membuat amal...apalah salahnya jika kita membeli 2 pasang @ 3 pasang baju anak2 untuk dipakaikan pada hari raya, kita ingatkan juga untuk anak2 yatim piatu di luar sana yang teringin juga memakai baju baru bergembira pada hari raya..maka kita belikan sehelai untuk mereka...banyak pun takpe.. 

              Untuk  saiz baju tu bolehlah layari laman web di bawah,  bagi yang teringin menjadi ahli sukarelawan pun boleh... pihak berkenaan adalah sebagai jambatan untuk tolong menyalurkan kepada anak2 yatim, kerana mungkin kita tak sempat untuk pergi ke rumah anak2 yatim.

               Dengan amalan bersedekah ini, semoga ALLAH memberi keberkatan dan ketenangan di dalam hidup kita. Bukan senang untuk mendapat keberkatan dan ketenangan.  Jika kita mempunyai wang berjuta2 pun tiada guna jika wang tersebut tiada keberkatan dan hidup kita tidak tenang.

      Jom kita sama2 memuhasabah diri kita ini....yang serba kekurangan...

      Maklumat lanjut bolehlah melayari alamat web di bawah:

      http://www.sehelaibaju.com

      Sesiapa yang berminat  untuk memberi baju baru sahaja

      BAJU MELAYU  @ BAJU KURUNG boleh lah diposkan ke alamat berikut :

      Hantar ke alamat:


      SEHELAI BAJU BUAT MENYAPU SI AIR MATA
      D/A: Ahmad bin Sa’abun
      No. 12, Jalan Platinum 7/44, Seksyen 7
      40000 Shah Alam, Selangor, Darul Ehsan
      Tel: 016-2151192

      Tarikh bermula program

      • Team akan mula menerima kiriman mulai 1 Julai hingga 25 Ogos 2011.

        Ahmad Bin Sa’abun (Penyelaras Program)

        Laman rasmi:

        www.facebook.com/SehelaiBaju

        Rakan Media

         

             Tahniah buat penganjur dan ahli2 team sukarelawan. Semoga bahagia selalu dan kepada semua penderma semoga kalian mendapat pahala, ketenangan dan keberkatan hidup fil duraini (di dunia dan di akhirat ) Amin...

        Selamat Beramal.

         

         

      Thursday, August 4, 2011

      Kuih Onde - onde @ buah Melaka


          Assalamualaikum dan selamat malam semua, kuih ini Fie buat petang Selasa lagi untuk buka puasa...tak sempat nak masukkan kat sini..Nak pergi ke pasar Ramadhan teramat malas coz sibuk dengan jem je...nak parking kereta pun susah....ramai sangat orangnya..Buat sendiri lebih terjamin kebersihan.

      Bahan- bahannya: 
      • 300 gm tepung pulut
      •  1 ketul gula Melaka @ Nisan - dipotong kecil 
      • 10 helai daun pandan - dikisar dengan sedikit air
      • ½ biji kelapa muda parut yang dibuang kulit ari @ kelapa yang dimesin (pastikan kelapa itu putih ) dan gaul dengan sedikit garam. (kelapa tadi letak dalam loyang dan tekan2 biar mampat )
      • sedikit pewarna hijau
      • sedikit air kapur jika suka ( Fie tak letak )

      Cara membuatnya :
      1. Masukkan tepung pulut ke dalam mangkuk, selepas itu masukkan air kapur dan pewarna, kemudian air daun pandan sedikit demi sedikit hingga adunan boleh digentel.
      2. Ambil sebesar ibu jari dan leperkan. Kemudian ditekan di tengah sedikit untuk meletakkan gula Melaka ditengahnya dan tutup semula. Gentel sampai jadi bulat.
      3. Rebus air di dalam periuk sehingga mendidih. Masukkan kuih tadi.
      4.  Angkat bila kuih timbul dan terapung. Toskan sekejap.
      5.  Kemudian golek-golekkan di atas kelapa parut yang bercampur sedikit garam tadi.
      6. Senang je kan...  Selamat Mencuba.


      Sunday, July 31, 2011

      Ahlan wasahlan ya Ramadhan - Selamat Datang Bulan Ramadhan -

                                              pic- by google-tq

      Assalamualaikum dan selamat  malam, sekejap je masa berjalan...pejam celik, pejam celik...esok dah masuk bulan Ramadhan...bulan suci, bulan berkat, bulan yang diredhai, bulan pengampunan. Bulan ini mempunyai banyak kelebihan berbanding dengan bulan2 lain.

      Selamat Datang bulan  RAMADHAN yang akan membersihkan kami, bulan yang di dalamnya semua baik, puasa pada siang harinya dan bangun malamnya, sedekah dalam bulan ini sama dengan membiayai perjuangan jihad fisabilillah ". Begitulah kata2 alunan Sayidina Umar Ibnu Khattab ( r.a ) bila menyambut kedatangan fajar Ramadhan.

      Antara kelebihan pada bulan ini :

      1. Amalan fardhu yang dikerjakan dalam bulan Ramadhan yang mulia ini akan dilipatgandakan menyamai pahala 70 fardhu pada bulan yang lain.

      2. Amalan Sunat yang dilakukan di bulan ini akan diberi ganjaran pahala menyamai pahala  fardhu pada bulan yang lain.

      3. Pada malam Lailatul Qadar, malaikat akan turun ke bumi dan akan mengaminkan doa orang2 yang mengerjakan amal ibadat pada malam itu.

      4.Berpuasa mendatangkan kegembiraan, ketenangan dan kelapangan hati di samping mendapat pahala dan keampunan dari ALLAH S.W.T sebagaimana sabda Nabi Muhammad S.A.W. yang bermaksud :
      "Orang yang berpuasa itu mempunyai dua kegembiraan. Kegembiraan yang pertama ketika masa berbuka dan kegembiraan yang kedua ialah ketika masa menemui Tuhannya."         
        
         Petikan dari buku "Iktibar dari kamus hidup orang Soleh".

      Jom kita sama2 memuhasabah diri.
      Selamat Beramal dan juga Selamat menjalani ibadah puasa pada semua yang beragama Islam, semoga pada bulan yang berkat ini memberi ketenangan dalam hidup kita di dunia dan di akhirat. Amin....

      Tuesday, July 19, 2011

      Pucuk paku goreng udang

      Assalamualaikum dan selamat malam, dah banyak minggu Fie tak update blog. Kamera Fie bermasalah tu le yang tak de mood nak posting blog...kadang2 gambar kabur tak cantik. Nampak gaya kena cari kamera baru ni...
      walau apapun kejadiannya, Fie doakan semoga kawan2 bahagia dan sihat2 selalu.


      Hari ini nak kongsikan resepi ringkas sahaja : Pucuk paku goreng udang.
      Antara bahan2nya :
      1 ikat pucuk paku ( dipatah2kan batang dan daun guna tangan je coz kita boleh tahu yg mana keras dengan lembut ) -dibersihkan
      10 ekor udang
       1 ulas bawang merah *
      2 ulas bawang putih   *
      1 sudu cili kisar
      secubit garam
      secubit gula
      1 sudu sos  lada hitam Life
      1 sudu kicap lemak manis kipas udang
      sedikit minyak untuk menumis
      1 biji cili merah dan hijau  (dihiris )
      1 labu bawang besar ( dihiris )


      Cara memasak :
      • Bahan yang bertanda   *  perlu ditumbuk biar sedikit hancur
      • Panaskan kuali, masukkan sedikit minyak, apabila minyak sudah panas..masukkan bahan yg bertanda *   dan goreng dengan sedikit garing.
      • Selepas itu, masukkan cili kisar dan kacau lagi.
      • Kemudian masukkan udang dan kacau, masukkan secubit garam dan gula mengikut citarasa.
      • Masukkan 1 sudu sos cili lada hitam dan sedikit kicap dan kacau lagi.
      • Akhir sekali, masukkan daun pucuk paku bersama batangnya ke dalam kuali dan kacau. Biarkan serata.
      • Kemudian masukkan cili  dan bawang yg telah dihiris tadi dan gaulkan.
      •  
      • Selepas itu, boleh lah diangkat dan dihidangkan.
      • Selamat mencuba.





















      Monday, June 27, 2011

      Ikan Siakap masak kukus


      Assalamualaikum dan selamat malam...apakhabar semua? Harap semua dlm keadaan sihat sejahtera..Malam ni Fie nak kongsikan resepi Ikan Siakap masak kukus..dah banyak hari tak bersiaran...malam ni terasa free nak berblog seketika..Ikan ni Fie masak ikut selera sendiri selepas mencuba beberapa kali masakan di restoran.

      Antara bahan2nya:

      1 ekor ikan siakap ( dibuang sisiknya dan dikelar sedikit )
      3 ulas bawang putih    (ditumbuk )
      1 ulas bawang merah ( ditumbuk )
      2 inci halia   ( ditumbuk )
      1 batang serai   ( diketuk2 )
      1 labu bawang besar ( dihiris )
      sedikit daun bawang dihiris
      sedikit garam dan gula
      3 biji limau kasturi diambil airnya
      1 biji cili besar  ( utk hiasan ) 
      sedikit carrot    (utk hiasan )

      Cara  membuatnya :
      • Tumbuk bawang putih, bawang merah dan halia sehingga hancur bersama sedikit garam halus.
      • kemudian  lumurkan  ikan siakap tadi, perap seketika.
      • Ambil periuk kukusan dan rebus air sampai mendidih.
      • masukkan ikan yang diperap tadi ke dalam loyang, taburkan sedikit gula, bawang besar yang dihiris, carrot, daun bawang, air limau kasturi dan serai yang diketuk. Masukkan juga cili besar jika suka.
      • Tutup  penutup periuk kukusan tadi sehingga ikan itu masak.
      • Apabila sudah agak masak, bolehlah ditutup api gas.
      • sedia untuk dihidangkan.
      • tidak perlu meletak air kerana air ikan tersebut akan keluar menjadi sedikit berkuah.
      • selamat mencuba.






      Saturday, June 18, 2011

      Ayam goreng masak merah


           Assalamualaikum dan selamat malam,  Fie harap semua sihat2 dan ceria selalu..Dah berminggu tak masukkan entri baru coz bercuti dan agak sibuk dengan kerja2 yang perlu disiapkan dengan kadar segera.
           
             Malam ni rasa lapang cikit,  jadi boleh lah masukkan entri baru..sekejap je dunia ni berputar...pejam celik..pejam celik dah masuk bulan Rejab(disunatkan berpuasa)...lepas tu Syaaban(disunatkan berpuasa) dan Ramadhan (wajib berpuasa bagi orang Islam)..lepas tu Syawal dah nak raya.. baju raya pun belum dijahit lagi ni..

      Malam ni Fie nak kongsikan resepi ayam goreng masak merah..resepi ini Fie belajar daripada mama Fie sendiri. Syukran mamaku sayang.

      Antara bahan2nya:

      Untuk  perap daging ayam

      6 ketul daging ayam ( direndam dengan air asam jawa@ limau nipis-agar tidak hanyir, kemudian dibersihkan )
      4 ulas bawang putih
      2 inci halia
      1 inci kunyit hidup @ kunyit debu ( Fie lebih suka kunyit hidup coz lebih asli )
      sedikit garam

      Cara membuatnya : 
      • semua bahan2 di atas ditumbuk guna lesung dan dilumurkan pada ayam, perap 5 minit.
      •  Selepas itu ambil kuali masukkan ayam tanpa minyak tutup seketika dengan penutup periuk.
      • Apabila air ayam tadi sudah kering, barulah masukkan sedikit minyak dan kacau.
      • Biarkan seketika, masak sampai daging ayam nampak kekuningan dan sedikit garing.
      • Angkat dan ketepikan.

      Untuk sos merah :

      2 ulas bawang merah    ( diblender @ tumbuk )
      3 ulas bawang putih      (diblender @ tumbuk )
      1 inci halia                      (diblender @ tumbuk )
      5 biji cili kering ( dipotong, direndam air panas, basuh dan diblenderkan )
      sedikit garam
      sedikit gula pasir
      sedikit sos cili Life @ apa2 jenama
      1 biji tomato ( dibelah 4 )
      1 biji cili merah  besar @ hijau  ( utk hiasan )
      sedikit minyak utk menumis

      Cara membuatnya :
      • Tumiskan semua bahan yang diblenderkan tadi dengan sedikit minyak hingga sedikit garing.
      • Masukkan sos cili Life dan kacau
      • masukkan garam, gula mengikut citarasa
      • akhir sekali masukkan tomato dan cili
      • kemudian masukkan ayam tadi dan gaul rata.
      • selamat untuk dihidangkan.

      Senang je kan,  selamat mencuba.

      Sunday, June 5, 2011

      Segmen Cenderahati Dari P@kcikLie n MamaDiana

           http://villakejora.blogspot.com/2011/05/segmen-cendera-hati-dari-pcl-n.html  
       
      Assalamualaikum  dan selamat malam...malam ni Fie joint segmen PakcikLie dan MamaDiana

      Syarat2nya:

      1. Buat entri dengan tajuk : Cenderahati Dari PCL n MamaDiana .
      2. Letak (copy paste) Header (blog ini) berserta link (entri ini) .    
      3. Pilih satu entri lepas2 yang anda suka...(letak link dan komen sikit) .
      4. Tinggalkan link entri anda (yang dah post) di ruangan komen entri ini.

      Tempoh : 27/5/2011 - 5/6/2011 tgh malam.
                                           Tajuk : Nak Cuti Dah .... ! !

                                               http://villakejora.blogspot.com/search/label/familiku

      Fie suka baca entri ni sebab suka tengok kehidupan kampung, hidup di kampung masa kecil2 dulu memang best kerana boleh masuk sawah padi, bendang dan macam2 lagi kat kampung boleh buatkan..dan memang suka balik kampung..bila balik kampung jiwa rasa tenang, aman damai bila tengok kehijauan sawah padi.., jauh dari kesibukan bandar..memang suka sangat balik kampung..ingat lagi masa belajar dulu Fie sanggup catu makanan simpan duit untuk buat tambang balik kampung...
      Di kampung kita boleh juga jumpa saudara-mara..jauh dekat macam P@kcikLie cerita....boleh tenangkan fikiran n macam2 lagi le..Fie pun balik kampung juga ni..dah seminggu kat kampung..

      p/s : siapa2 nak joint bolehlah pergi ke blog PakcikLie n MamaDiana..

      Thursday, June 2, 2011

      Kek sarang semut

      Assalamualaikum dan selamat malam...malam ini Fie nak kongsikan resepi kek sarang semut. Kek ini juga dikenali dengan  nama kek sponge @ kek gula hangus.



      Antara bahan2nya :
      • 3 sudu besar marjerin
      • 1 cawan air panas
      • 1 cawan gula
      Cara membuatnya :

       Ambil gula dan masak dengan api yang sederhana, apabila sudah cair dan warna kekuningan masukkan air panas serta marjerin, kemudian kacau sehingga sebati. Ketepikan.


      Untuk bahan kek pula:
      • 4 biji telur
      • 1 cawan susu pekat
      • 1 cawan tepung gandum (perlu diayak )
      • 2 sudu kecil soda (perlu diayak )
      • 1 sudu kecil esen vanilla ( jika suka )
      Cara membuatnya :

      Ambil mesin blender, blenderkan telur sampai kembang,  selepas itu masukkan susu pekat dan blenderkan lagi sampai kembang.
      Selepas itu masukkan tepung gandum dan soda yang telah diayak serta esen vanilla.
      Blenderkan hingga sebati.
      Akhir sekali masukkan gula hangus tadi dan blender lagi.
      Biarkan adunan di dalam blender selama 3 jam (tertutup )
      Bakarkan selama 60 minit sehingga masak dan naik bau.
      Kemudian bolehlah diangkat, bila kek sudah sejuk barulah dipotong mengikut kesukaan.




      Selamat mencuba.