Pages

Friday, December 16, 2011

Bihun goreng sempoi je....


Assalamualaikum dan selamat petang, petang ni Fie nak kongsikan pasal Bihun goreng biasa je...Bila balik kat kampung ni, lupakan seketika keadaan negeri Selangor....tenangkan jiwa di kampung halaman......seronok juga bila berada di kampung ni, pagi2 Subuh kedengaran laungan azan, kokokan ayam,  kicauan burung2 yang merdu dan angin  sepoi2 bahasa...kadang2 hujan turun dengan lebatnya...jauh dari kesibukan bandar...rasa damai dan tenang sekali...

Jom kita layan masakan ini seketika :


Antara bahan2nya:
  • 1 bungkus bihun  ( direndam dalam air panas seketika n tapis )
  •  5 ulas bawang putih   ( ditumbuk )
  • 2 ulas bawang merah sederhana besar  ( ditumbuk )
  • 3 biji cili padi   ( ditumbuk )
  • sedikit ikan bilis  ( ditumbuk )
  • sedikit daging @ isi ayam
  • sedikit garam dan gula mengikut citarasa
  •  sedikit lada sulah
  •  sedikit kicap  - Fie guna kicap kipas udang manis
  • sedikit sos cili -Fie guna sos cili Life
  •  sedikit sayur - Fie guna bunga kobis
  •  sedikit air
  •  sedikit minyak untuk menumis 
  • Keropok goreng, timun batang dan  bebola ayam Ayamas penambah selera dan hiasan..


Cara membuatnya :
  1.  Panaskan kuali letak sedikit minyak, bila sudah panas masukkan bahan yg ditumbuk tadi seperti bawang putih, bawang merah, ikan bilis dan cili padi ke dalam kuali....kacau biar sedikit garing.
  2.  Masukkan sedikit daging @ ayam ke dalam kuali dan kacau...biarkan seketika sampai empuk.
  3. Masukkan sos cili, kicap, garam dan gula mengikut citarasa.
  4. Kemudian masukkan sedikit air,  kacau lagi.
  5. Selepas itu masukkan bihun yang telah disejat  tadi dan kacau lagi.
  6. Akhir sekali massukkan sayur dan sedikit lada sulah, kacau dan rasa...
  7. Angkat dan selamat untuk dihidangkan.
  8. Selamat mencuba, bihun sempoi je ni....

6 comments:

  1. salam fie....kdg2 menu yg biasa2 ni la yg best sgt...akak pun suka yg simple2 cmni...

    ReplyDelete
  2. yg sempoi tu selalunya lebih sedap.. tgh hujan2 ni.. tgk mihun sempoi pun rasa lapar.. he..he..

    ReplyDelete
  3. to kak Liza,
    w.salam akak..thanks ziarah sini..

    to Sekamar Rindu
    w.salam,syukran singgah sini.

    to Hanis..
    ha ha tu time masak ala kadar je...

    ReplyDelete
  4. sempoi tu lah yang menarik kak!.. hehe sodap tuh.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Adiweyah
    Selamat Tahun baru 2012

    * Yg sempoi2 tulah yg sedap...betul tak? berselera tgk bihun tu..

    ReplyDelete