Pages

Saturday, January 21, 2012

Ketam masak gulai merah


Assalamualaikum dan selamat malam, apakhabar semua di tahun baru ni? Fie doakan moga kalian semua sihat....cuti tahun baru Cina ni ramai yang balik kampung. Hati2 di jalan raya...moga selamat sampai ke destinasi masing2...Fie tak balik coz cuti hujung tahun, dah balik lama..
Pada malam ni Fie nak kongsikan masak Ketam...Resepi ni daripada mama Fie sendiri....biasa lah masa muda remaja dulu belajar masak2 ..tu yg dapat resepi....


Antara bahan2 nya :
  • 4 ekor ketam besar ( dibuang dan dibersihkan perutnya...bersihkan juga cengkerang kulit luarnya...)
  •  2 ulas bawang sederhana besar  *
  • 4 ulas bawang putih  *
  • 2 sudu cili kisar @ cili giling *
  • 2 inci halia *
  • 1 batang serai ( diketuk2 )
  • 1 mangkuk santan
  • 1 keping asam gelugor ( asam keping )
  • sedikit garam n gula mengikut citarasa
  • sedikit gula melaka ( penyedap rasa )
  • sedikit minyak untuk menumis

Cara membuatnya :
  1. Semua bahan yang bertanda bintang * diblenderkan terlebih dahulu @ ditumbuk je..
  2. Masukkan minyak ke dalam periuk dan tumiskan bahan2 bertanda bintang * tadi sehingga sedikit garing.
  3. Selepas itu masukkan santan ke dalam periuk dan kacau. Masukkan sedikit garam, gula, sedikit gula melaka, serai dan asam keping. Kacau lagi...jangan tinggalkan..mesti sentiasa kacau agar kuahnya tak berketul..
  4. Apabila kuah sudah mendidih, bolehlah masukkan ketam bersama kulit cengkerangnya..balik-balikkan ketam tadi...kacau kuahnya lagi. Bila ketam sudah merah kulitnya bolehlah ditutup api gas dan dihidangkan...itu je..senangkan..
  5. Selamat mencuba...
.

3 comments:

  1. salam...eitaaishiteru singgak di sini..

    ReplyDelete
  2. to Panglima Muda...
    Salam kembali...lupa nak balas..


    to ordinaRY mOM..
    SALAM JUGAK..thanks jalan2 kat sini...

    ReplyDelete