Pages

Tuesday, November 2, 2010

Kuih Lompat Tikam


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kawan-kawan... petang tadi saya telah mencuba resepi kuih tradisional dari negeri Cik Siti Wan Kembang..namanya kuih Lompat Tikam. Ha ha dah lama tak buat kuih ni..Dulu masa remaja belia suka sangat masak kuih ini.Masa tu saya buat sendiri dengan beras,kemudian dikisar menggunakan pengisar..lebih asli tepung beras...tok wan saya suka makan kuih ni..bila dia pulang dari sawah, mesti pekena kuih ni dulu...memang best tambah-tambah diletakkan di dalam peti ais...memang yummy...
Ok lah...
Bahan-bahan:
A. Adunan Hijau

- 1 cawan tepung beras
- 3 cawan santan cair
- 1/2 cawan pati daun pandan (yg telah ditapis)

- 2 sudu besar tepung jagung
- secubit kapur dicairkan bersama air- sedikit garam
B.Kuah Santan Pekat
- 2 cawan santan
- 1 sudu tepung jagung

- sedikit garam
C.Pulut Merah
- 1 cawan besar pulut direndam bersama sedikit pewarna merah selama 2 jam
- 1/2 cawan santan

- sedikit garam

D. Kuah manis

- 1 ketul gula Melaka
- 1/2 cawan gula
- 1 helai daun pandan (yang disimpul)

Cara-cara membuatnya:

A. Adunan Hijau

Campurkan tepung beras bersama tepung jagung, garam, air kapur dan pati daun pandan. Kacau rata kemudian curahkan air dan sebatikan semua bahan. Panaskan kuali kemudian masukkan adunan ke dalam kuali dan kacau sentiasa agar sebati.Kacau adunan biar likat dan kering.Setelah itu, masukkan ke dalam bekas hidangan dan biarkan sejuk.

B. Pulut Merah

Basuh beras pulut dan rendam awal pulut bersama pewarna merah selama 2 jam. Kemudian tapis dan masukkan beras tadi ke dalam periuk pengukus.Kukus selama beberapa minit. Kemudian angkat dan keluarkan pulut tadi,letak dalam bekas dan gaulkan bersama santan pekat dan sedikit garam,setelah itu kacau sebati. Kukus semula di atas periuk pengukus biar masak serata.
C. Kuah Santan menjadi Pekat
Masukkan santan ke dalam periuk bersama tepung jagung, sedikit garam dan kacau biar hancur tepung jagung.Kemudian letakkan di atas api gas. Kacau dan masak dengan api sederhana, biar menjadi pekat.
D. Kuah Manisan
Rebus gula Melaka, daun pandan, gula biasa dan sedikit air.
Apabila hendak makan, sajikan bersama tepung hijau, pulut merah, kuah santan pekat dan akhir sekali kuah manisan.Cuba le....

No comments:

Post a Comment