Pages

Sunday, March 6, 2011

Khasiat Pokok Pegaga


Assalamualaikum dan selamat malam. Malam ni Fie nak kongsikan khasiat pokok Pegaga atau nama botaninya Centella asiatica berasal dari kawasan Asia dan Asean.

Pokok Pegaga biasa  tumbuh di kawasan tropika yang terbuka dan hidup meliar di kawasan sawah padi, padang, kebun dan tempat2 yg tanahnya lembap.
Tumbuhan ini kaya dengan pelbagai zat makanan seperti protein, zat besi, gentian dan vitamin A serta vitamin C.

Banyak jenis pokok pegaga ni, ada pegaga kampung, pegaga cina, pegaga gajah, pegaga renek, pegaga salad dan sebagainya lagi. 
Rasanya lebih bagus kita amalkan makan ulam-ulaman untuk kesihatan. 
Fie kongsikan maklumat2 ni melalui pembacaan2 dan kajian sendiri. Fie bukan le seorang doktor untuk merawat pesakit dan bukan pakar pemakanan. Sekadar ingin berkongsi coz telah cuba lakukannya untuk kesihatan diri sendiri, keluarga dan dapat  petua dari orang-orang tua.
Kalau nak tahu lebih lanjut boleh le tanya doktor yang lebih arif tentang pakar pemakanan.

Khasiatnya:

  1. Ubat kencing manis
  2. Menurunkan Tekanan Darah Tinggi
  3. Menurunkan berat badan
  4. Awet muda.
  5. Menghilangkan bintik hitam di muka.
  6. Menambahkan selera makan
  7. Memperbaiki sistem penghadaman
  8. Merawat buasir
  9. Merawat keputihan
  10. Penawar racun
  11. Ubat cirit-birit
  12. Merawat penyakit kulit dan saraf
  13. Menyegarkan sel-sel otak dan otot.
  14. Melawaskan kencing
  15. Menyembuhkan luka
  16. Anti selulit
  17. Anti kedutan
  18. Anti kanser
  19. Penawar alahan
  20. Menghentikan pendarahan
  21. Menyembuhkan luka
  22. Melawaskan buang air kecil
  23. Meransang peredaran darah
  24. Merawat cirit-birit
  25. Merawat sakit kerongkong
  26. Penawar kencing berdarah
  27. Penawar batu karang
  28. Penawar demam panas
  29.  Penawar ulser
  30.  Mengurangkan panas badan.
  31. Merawat sakit-sakit badan.
  32. Menyegarkan badan.
  33.  Merawat pitam
  34.  Rawatan lepas bersalin,
  35. Meningkatkan kecergasan minda
  36.  Menambahkan kekuatan fizikal
  37. Melancarkan suara
  38. Merawat penyakit nyayuk
  39. Mengawal keguguran rambut
  40.  Melicin dan menyihatkan kulit.
  41. Mengubati luka
  42. melancarkan peredaran darah
  43.  Menghalang proses penuaan
  44. Melambatkan kulit kedut
  45. Menyembuhkan ulser perut atau usus
  46. Merawat penyakit kusta.

Cara makan :
  1. Ulam-ulaman cicah dengan sambal belacan @ tempoyak bercili @ budu. Memang sedap.
  2. Direbus buat minuman bersama dengan akar sekali dan letak secubit garam. Ambil segenggam daun pegaga dan rebus dengan 2 gelas air. Dijadikan minuman 2 x sehari. Pagi dan petang.
  3. Diblender buat jus dan perah dengan limau nipis @ limau kasturi. Tapis dan minum.



Jom makan ulam pegaga banyak khasiatnya..walaupun rasanya kekadang agak pahit2 cikit tapi sedap.
Jom tanam pokok ni kerana senang sangat nak hidup..perlu bajai juga untuk mendapatkan hasil yang baik. Fie dah start tanam pokok ni tau coz kat kedai harganya RM1 seikat..Kalau kat kampung cari je kat sawah padi dapat free je..

12 comments:

  1. kat rumah mak Yati ada pegaga ni. Beranak pinak. tapi jarang makan, walau pun tahu, bagus untuk kesihatan. Kena makan lebih sikit lepas ni.

    ReplyDelete
  2. banyaknya khasiat pegaga ni.. saya pun suka mkn pegaga buat ulam.. harap2 ada kebaikannya utk tubuh badan ni.. Thanks yer berkongsi info ni di sini..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Fie, bnyk beno khasiat pegaga ni kan! x sia2 akak memknnya selama ini. zaman anak dara dulu x suka betui pegaga ni, skrg pantang jumpa pulak..hehe

    ReplyDelete
  4. Tak tau pulak banyak betul khasiat pegaga ni..Suka makan dengan sambal kelapa, memang terbukak selera kalau makan nasi dgn ulam ni..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Fie,

    Salam ziarah di pagi Jumaat...
    Mmg byk khasiat pengaga ni. Kalau dulu byk kat kg2 Kak Lin tapi sekrg tak nampak byg pun kalau nak kena beli kat Pasar Tani..

    ReplyDelete
  6. hehhehe...mak selalu makan ulam i.. anak2 dia pun join skali~ heheheh..
    awet2 muda..
    tq for da tips~

    ReplyDelete
  7. To Yati..
    Thanks ya datang sini..

    ReplyDelete
  8. To Hanis..
    THANKS JALAN KAT SINI...khasiat pegaga memang byk...ni pun baru tahu dan nak amalkan makan utk kesihatan diri sendiri..

    ReplyDelete
  9. To Kak Azlina..
    waalaikumussalam kak..memang byk khasiat makan ulam pegaga ni...dulu cuma tahu utk awet muda dan penyakit kencing manis je ...he he..

    ReplyDelete
  10. TO AKAK p3chandan:
    Setelah banyak bacaan dibuat tu Fie kongsikan kat sini..memang banyak khasiat makan ulam pegaga ni..tak sia2 makan ulam ciptaan Allah ni..sbg penawar kesihatan..

    ReplyDelete
  11. To Kak Lin sayang.
    Waalaikumussalam..memang banyak khasiat akak..dulu Fie makan jarang2 je..sekarang nak biasakan diri memakan ulam ni..masa kecil2 dulu atuk cari pegaga ni kat batas2 tali air dekat bendang padi..memang subur2 pokoknya..masa kecil2 dulu tak pandai makan sangat..

    ReplyDelete
  12. To senyumSOYA...
    thanks jalan sini...untuk kesihatan memang bagus makan ulam-ulaman...ya le betul tu, kalau joint ramai2 yg best sangat..cepat habis...nak makan pun berselera..

    ReplyDelete